FOKin tietojärjestelmiä huolletaan 6.12. (klo 15.00) - 9.12.2024 (klo 6.00). Pyydämme välttämään tänä aikana uusien asiakkaiden rekisteröitymistä, asiakastietojenne lisäämistä, muokkaamista tai päivittämistä sivustolla. Lisätietoa oppimiskeskus@fok.fi
25. toukokuuta 2021|08:50
Joustavasti verkkokoulutuksessa
Tuntuuko tutulta fraasilta puhuttaessa verkkokoulutuksista: ”voit opiskella missä ja milloin vain”? Tottahan se on, mutta voit yhtä hyvin olla opiskelematta missä vain ja milloin vain. Tai voit opiskella miten vain ja olla oppimatta mitä vain.
Joskus opiskelun käynnistyminen kestää ja aloittaminen venyy aivan viimemetreille. Tavoittelemmeko kenties ”vääriä” asioita tai olemmeko osallistuneet koulutukseen väärään aikaan vai mikä mättää? Missä motivaatio?
Yhteisöllisyydestä motivaatiota
Motivaatio syntyy merkityksestä, joka puolestaan työelämässä syntyy usein yhteisöllisyydestä. Yhdessä oppiminen motivoi ja auttaa tekemään tiedosta yhteistä ja merkityksellistä. Oppimista tapahtuu myös silloin, kun työskennellään yhdessä ongelmien ratkaisemiseksi.
Tiimityö synnyttää yhteisiä oppimistavoitteita. Janoamme uusinta tietoa, jota tarvitsemme menestyäksemme työssämme. Kun saamme idean, joka vie yhteistä kehittämisprojektia eteenpäin, ei ole enää pulaa motivaatiosta.
Väitänkin, että kun keskustelemme ennen koulutukseen osallistumista osaamistavoitteista ja työyhteisömme toiminnan kehityshaasteista yhdessä, on motivaatiotaso riittävä koulutuksen aloittamiseen. Voimme etsiä uusia ajattelumalleja tai uutta tietoa oikeaan tarpeeseen.
Jos tavoitteenamme on vaikkapa saada verkkokoulutuksen kaikista oppimistehtävistä täydet pisteet, voi aloittaminen tuntua raskaalta ja oppimistulokset olla lyhytaikaisia. Jos taas tavoittelemme ratkaisuja todellisiin ongelmiin tai etsimme uutta tarpeellista tietoa, on motivaatiotaso varmasti parempi ja oppimistulokset pysyvämpiä.
Vertaisoppiminen on vuorovaikutteista
Verkkokoulutukseen tuskin koskaan voi rakentaa yhtä aitoa vuorovaikutusta kuin lähiopetukseen, mutta verkkokoulutuksessa on omat vahvuutensa oppimisen edistämisessä. Onhan verkkokoulutus myös tehokasta ja joustavaa lähiopetukseen verrattuna – missä vain ja milloin vain ja kuinka monta kertaa vain.
Miten yhden henkilön suorittama verkkokoulutus voisi olla yhteisöllistä? Parhaimmillaan se ohjaa osallistujaansa pohtimaan sisältöjä oman työn näkökulmasta tai voi ohjata ja aktivoida keskusteluja työpaikoilla. Tällöin tapahtuu sekä yksilön että yhteisön oppimista.
Vaikuttavaa verkkokoulutusta
Kaiken täydennyskoulutuksen tavoitteena on oltava tiedon ja uusien ajatusmallien juurruttaminen työpaikalle. Riittää, kun sisäistät itsellesi ja työyhteisöllesi merkityksellisen tiedon. Kaikkea tietoa ei myöskään tarvitse viedä mukanaan työpaikan keskusteluihin, vaan ainoastaan teille tärkeät asiat.
Ole siis tarkkana, mitä tavoittelet, kun seuraavan kerran ilmoittaudut mukaan verkkokoulutukseen. Muista, että sinä tunnet parhaiten tavoitteesi ja vireystilasi. Utelias ja rento mieli oppii, kun täydellisyyteen pyrkivä mieli vielä miettii, että jaksaisiko aloittaa.
Soile Tähtinen
Koulutuspäällikkö, KM, ammatillinen opettaja
Farmasian oppimiskeskus
Tervetuloa lukemaan Farmasian oppimiskeskuksen blogia!
Täällä keskustellaan oppimisesta, kehittämisestä, koulutuksesta ja työelämästä. Tarkoituksena on purkaa omia ajatuksia ja herättää keskustelua. Keskustelun sävy on ennemmin kokemuksen ja mielipiteiden värittämää kuin tieteellistä kannanottoa. Kirjoittajina FOKn työntekijät ja vierailevat kirjoittajat.